Tyskland storsatsar på järnvägen

Ambitiösa mål trots corona

Trots corona håller Tyskland fast vid sina planer att fördubbla antalet tågresenärer tom år 2030. Godstrafiken ska under samma tid uppnå en marknadsandel på 25 procent.

Federal Government and DB sign the largest ever modernization programme for the rail network: #StarkeSchiene: 86 billion euros for maintenance and modernization

Även digitaliseringen med en omfattande roll-out av digitaliserade ställverk och ETCS ska intensifieras det kommande årtiondet. Inte minst för omställningen till en mer klimatvänlig mobilitet spelar järnvägen en nyckelroll.

Germany boosts railways with additional 11 billion euros to proactively reduce the climate footprint of transport

Deutschlandtakt

​Att få ett helhetsgrepp om Tysklands infrastrukturplanering är ett centralt mål för alla järnvägsaktörer. Ett stort steg åt det hållet har tagits med utvecklingen av en master-tidtabell, den så kallade “Deutschlandtakt”. Regional- och fjärrtrafik med både tåg och buss ska samordnas för hela Tyskland: Tåg mellan Tysklands stora städer ska gå i halvtimmestakt, alltid vid samma tid. Punktlighet och anslutningar ska förbättras avsevärt, resetider förkortas genom optimering och flexibiliteten höjas genom fler avgångar. Godstrafiken kan planeras bättre.

Se även filmen från Germany Trade & Invest om kommande investeringar och projekt:

 


More news


Låt inte kulturkrockar stoppa affären!

Branschorganisationerna Swerig och TMAS har gemensamt tagit fram en miniserie om internationell affärskultur. Sverige är, i kulturell mening, väldigt annorlunda

Tyska järnvägsindustrin: Mellan förkrigstid och Rail 4.0

Den 25 maj höll Swerig sitt årliga vårmöte. Efter medlemsmötet bjöds på ett webbinarium om läget och utmaningar på den

Nu ökar vi exporten genom samverkan

Swerig och Järnvägsklustret i Västerås utvecklar just nu en gemensam samverkansmodell för att främja exporten för små och medelstora företag inom

PRESSMEDDELANDE: Swerig utvecklar ny samverkansmodell

17 maj 2021. Medlemsorganisationerna Swedish Rail Industry Group (Swerig) och Järnvägsklustret i Västerås ska utveckla en samverkansmodell för att främja