Tyskland storsatsar på järnvägen

Ambitiösa mål trots corona

Trots corona håller Tyskland fast vid sina planer att fördubbla antalet tågresenärer tom år 2030. Godstrafiken ska under samma tid uppnå en marknadsandel på 25 procent.

Federal Government and DB sign the largest ever modernization programme for the rail network: #StarkeSchiene: 86 billion euros for maintenance and modernization

Även digitaliseringen med en omfattande roll-out av digitaliserade ställverk och ETCS ska intensifieras det kommande årtiondet. Inte minst för omställningen till en mer klimatvänlig mobilitet spelar järnvägen en nyckelroll.

Germany boosts railways with additional 11 billion euros to proactively reduce the climate footprint of transport

Deutschlandtakt

​Att få ett helhetsgrepp om Tysklands infrastrukturplanering är ett centralt mål för alla järnvägsaktörer. Ett stort steg åt det hållet har tagits med utvecklingen av en master-tidtabell, den så kallade ”Deutschlandtakt”. Regional- och fjärrtrafik med både tåg och buss ska samordnas för hela Tyskland: Tåg mellan Tysklands stora städer ska gå i halvtimmestakt, alltid vid samma tid. Punktlighet och anslutningar ska förbättras avsevärt, resetider förkortas genom optimering och flexibiliteten höjas genom fler avgångar. Godstrafiken kan planeras bättre.

Se även filmen från Germany Trade & Invest om kommande investeringar och projekt:

 


More news


Metalcolour ny medlem i Swerig

Metalcolour tillverkar folielaminerad plåt och aluminium under varumärket DOBEL®. Produkterna används vid tillverkning av inredningar till tåg, fartyg och byggnader.

Exportmöjligheter i Kina och Sydostasien

Nyligen bjöd vi in till en förmiddag med fokus på de kinesiska och sydasiatiska marknaderna. Här kommer en sammanfattning och

Member of the month: Isoflex – pioneers in insulation systems for trains

In October 2023, Isoflex was appointed Swerig member of the month. On this occasion, we talked with Thomas Vissgården, CEO

Swerig i Nordisk Infrastruktur: ”Vi behöver mer järnväg – både i Sverige och Europa”

I senaste numret av Nordisk Infrastruktur intervjuas Mikael Jidenius, styrelseledamot i Swerig om framtidens järnväg. Swerigs uppdrag är att främja exportverksamhet