Exportskola

Pressmeddelande: Swerig lanserar ny kunskapsformat

5. november 2019. Swedish Rail Industry Group, Swerig, lanserar den 19 november 2019 sitt nya kunskapsformat Exportskola.

I en serie av korta och koncisa lektioner i podcast-stil pratas om ämnen som är av intresse i exportsammanhang såsom offentlig upphandling, finansiering och affärer med större aktörer. Lektionerna hållas via skype men spelas även in för senare delning.

Ett av de största hindren våra medlemsföretag upplever för att förbättra sina exportaffärer är bristen av tid. Med vår webbaserade exportskola erbjuder vi en möjlighet att ta del av kunskap och att utbyta erfarenheter med andra medlemmar utan att man behöver lämna kontoret. Att kunna ladda ner lektionerna i efterhand ökar flexibiliteten ännu mer, säger Jan Hellgren, vice ordförande på Swerig.

Första lektionen äger rum i samband med Swerigs höstmöte den 19 november 2019 och kan även gästas på plats i Stockholm. Temat är ”Europeiska upphandlingar – avisering av anbud och prekvalificering”. Tillsammans med medlemsföretaget Stockholms Spårvägar reder Swerig ut de första stegen inom anbudsprocessen: hur man hittar rätt i databasdjungeln och blir prekvalificerad.

Deltagandet är kostnadsfritt för medlemsföretag, icke-medlemmar betalar en avgift. Se Swerigs hemsida för mer information.

Member of the month: Icomera

In January 2023, Icomera have been appointed Swerig member of the month. In connection with that, we took the opportunity to interview Icomera’s Chief Marketing Officer Paul Barnes, and Head of Sales for the Nordics and Baltics, Carola Delsinger.

Containerhamn

Export i tuffa tider

Exportkreditnämnden (EKN), Sveriges myndighet för försäkringar mot risken för utebliven betalning vid exportaffärer, har publicerat en stor guide om export

Påverkansfaktorer på ekonomi och energi tema vid Swerigs höstmöte

På eftermiddagen den 22 november arrangerades Swerigs höstmöte hos Teknikföretagen i Stockholm. Vi blickade tillbaka på ett innehållsrikt år och

Dates for InnoTrans 2024

Next InnoTrans, the International Trade Fair for Transport Technology, will take place between the 24 – 27 of September 2024 in Berlin.