Tyska järnvägsindustrin: Mellan förkrigstid och Rail 4.0

Den 25 maj höll Swerig sitt årliga vårmöte. Efter medlemsmötet bjöds på ett webbinarium om läget och utmaningar på den tyska järnvägsmarknaden samt om erfarenheter med den tyska affärskulturen.

Samarbete behövs för att möta klimatförändringarna

Andre Rodenbeck, president för tyska järnvägsindustrins branschförbund och till vardags vd för Siemens Mobility, gav en inspirerande presentation om vikten av samarbetet mellan exportnationerna Sverige och Tyskland.

För att möta klimatförändringar behöver även järnvägsindustrin fördjupa sitt samarbete. Jag är övertygad om att Europa kan agera kraftfullare när vi samarbetar.

Det efterfrågas även av kunderna. Enligt Rodenbeck kommer i längden enbart en kund- och klimatvänlig järnvägstransport vara framgångsrik. Samtidigt är läget för den tyska järnvägsindustrin osäker.

Dagens produktion reflekterar uppdragsläget från åren före pandemin. Vi behöver investera nu för att stabilisera läget. Men jag kan bekräfta att den tyska politiken inser problematiken och satsar stora belopp på järnvägen.

Att investeringar behövs illustrerar inte minst signalanläggningar från förkrigstiden. Tysklands digitalisering måste påskyndas, både för järnvägsnätet och med ombordenheter. Enligt Rodenbeck är detta viktigt inte bara för Tyskland utan även för Europa.

Affärsmöjligheter för svenska företag finns alltså på Europas största järnvägsmarknad. Inte minst Swerigs medlemsföretag är redan idag väl positionerade när det kommer till digital teknologi och kan bidra till Rail 4.0 – det vill säga säkra, klimat- och kundvänliga resor.

Under tiden kommer Swerig och VDB fortsätta att samarbeta, blanda annat  i samband med Innotrans där VDB är co-arrangör.

Strategival Tyskland: Eget bolag eller partner?

När Swerigmedlemmarna Westermo Data Communications och U-Lift delade med sig av sina mångåriga erfarenheter med den tyska marknaden var uthållighet och tålamod ledorden. Även om det som svensk må vara relativt enkelt att komma in i Tyskland kan det ta många år tills man vinner de första affärerna. Vikten av att vara påläst före mötet med tyska kunder eller affärspartner betonade båda företag.

I Tyskland är det viktigare att ha en smal men hög kompetens än breda men bara genomsnittliga kunskaper, säger Mattias Olsson, vd för U-Lift som tillverkar ramper och lyftar för bland annat tåg. Dessutom är det viktigt att sköta det formella: svara i tid, leverera i tid. Och agera proaktivt och förutsebart även när det gäller problem som till exempel förseningar.

Kenneth Isacsson etablerade Westermo Data Communications tyska bolag i mitten av 90-talet.

För oss var det en fördel att finnas på plats med ett eget bolag, även om det är en större investering och kan ta kraft från övriga organisationens bemanning. Men har man mycket tekniskt innehåll i sina produkter är egen kompetens nödvändig.

Att starta verksamheten med en partner kan däremot gå mycket snabbare, med mindre investeringar såsom utbildningar och demoutrustning. Allt beror på produkten och partnern.

Risken finns att du blir en produkt i mängden, att du tappar transparens och vinster på grund av partnerns rabatter, avslutar Isacsson.

Ta hjälp av Tysklandsproffsen

Avslutningsvis presenterade Tysk-Svenska Handelskammaren och Business Sweden sina stödmöjligheter för svenska företag med affärsintresse på den tyska marknaden.

Länkar

Läs även Swerigs tidigare artikel om Tysklands satsningar på järnvägen.


More news


Artex AB ny medlem i Swerig

Swerig välkomnar Artex AB som ny medlem. Artex designar, re-designar, tillverkar, renoverar och uppgraderar säten, överdrag och andra interiör komponenter

Vossloh Nordic Switch Systems AB ny medlem i Swerig

Swerig välkomnar Vossloh Nordic Switch Systems AB (Vossloh) som ny medlem. Vossloh är Nordens ledande leverantör av spårväxlar och del

Låt inte kulturkrockar stoppa affären!

Branschorganisationerna Swerig och TMAS har gemensamt tagit fram en miniserie om internationell affärskultur. Sverige är, i kulturell mening, väldigt annorlunda

Tyska järnvägsindustrin: Mellan förkrigstid och Rail 4.0

Den 25 maj höll Swerig sitt årliga vårmöte. Efter medlemsmötet bjöds på ett webbinarium om läget och utmaningar på den